I atelieret hos billedkunstner Kristin Holm Dybvig
Sårbarheten i det hardføre som speiler skjørheten som er så forbund Jeg tiltrekkes av den tilsynelatende tidløsheten jeg finner i naturen, den uendelige tiden som er motstykket til det korte øyeblikket vi får her. Jeg ønsker å visualisere naturens uendelighet og skjønnhet.et med våre liv, det er moll tonen som gir skjønnheten den kontrasten den behøver for å bli sett, mørket som får lyset til å skinne, døden som gir livet vitalitet. |
Ode to Nature “She brings forth ever new forms what is there never was what was never will return all is new and yet forever old” |
|
Tittel: Golden Dunes Str: 76 x 56 cm Material: Pastell på papir |
Tittel: Pink Sands Str: 76 x 112 cm Material: Pastell på papir |
I landskap uten synlige spor av menneskeliv oppleves tidløsheten umiddelbart, den fascinerer og inspirerer og gjør det lett å føle seg forbundet til tider som har vært, til generasjonene før oss, til det å være resultatet av de elskende som kom før. Uberørt natur blir i stadig økende grad rasert og redusert. Vil generasjonene etter oss kunne stå og kjenne på den samme tidløshet? Jeg ønsker å formidle min respekt og kjærlighet til naturen, og å sette vår flyktige tilværelse i kontrast til det som har vært, samt å gi oss bevissthet om hva vi står i fare for å miste. Dette gir et mørkere bakteppe og er en kontrast til den tidløse skjønnheten som trollbinder og påvirker meg så sterkt. Jeg arbeider ut fra visuelle inntrykk og opplevelsen av steder, de konkrete minnene blekner og etterlater stemninger eller fargelagte inntrykk. Ved å bevare disse på papiret bringer jeg sammen fortid og nåtid, skapelsesprosessen er her å nå og resultatet blir til for fremtiden. |
Tittel: Flowering Shadows. Dancing Greens
Str: 56 x 76 cm
Material: Pastell på papir |
Om min vei: Det var min begeistring for farger som vekket interessen for å skape. Livet har ført meg til forskjellige fagområder: Jeg tilegnet meg komposisjon igjennom arbeidet mitt som grafisk designer, ønsket om mer kunnskap og fordypning førte meg videre til en utdannelse innen kunst terapi. Opplevelsen av fargenes terapeutiske kraft ledet videre og ble et behov for å bruke denne til å uttrykke det livet gir av utfordringer, sorger og gleder. |
Tittel: Colourful Caprice 3 Str: 76 x 56 cm Material: Pastell på papir |
All erfaring har en overføringsverdi, i dag fyller jeg verkene ut fra forståelsen av at mine personlige opplevelser og minner kan ha universell relevans. Ønsket om å utforske og uttrykke alle aspekter av livet har økt gradvis til det har blitt naturlig og nødvendig. I arbeidet som billedkunstner får jeg brukt all kunnskap og alle ferdigheter jeg har tilegnet meg gjennom mine tidligere karrierer. Det er tilfredsstillende, samtidig som det sender meg stadig videre i på jakten på interessante motiv og til å grave dypere og se lengre. |
Tittel: Volatile Violets Str: 76 x 112 cm Material: Pastell på papir |
Om mediet: Pastell kritt passer godt til mitt arbeids modus. Det utfordrer meg til å være selektiv og bevisst i hvordan jeg bygger opp komposisjonene og sørger for at fargene forblir det sentrale fokuset i hvert kunstverk. Jeg liker følelsen av de støvete pigmentene og bruker hender og fingre til å gni fargene inn i papiret, til blande og forme. I tillegg bruker jeg viskelær, sandpapir og skumgummi for å endre eller legge til effekter. Den langsomme prosessen med å skape dybde og modellere fargene, legge til og trekke fra, varer til visjonen er fanget på papiret. |
De myke pastell krittene består nesten bare av rene pigmenter og fargene har en eksepsjonell grad av intensitet. Det er et inspirerende medium å jobbe med, arbeidsprosessen som kreves gjør det interessant og den vakre silkematte overflaten er en ekstra bos for det ferdige resultatet. |
|
Arbeidsprosessen Arbeidsprosessen starter med å velge farger som inspirerer og som er interessante. De må uttrykke stemningen jeg ønsker å formidle. |
Jeg liker å komponere motivet når det står på staffeliet, det er enklere å fokusere på helheten med litt avstand selv om justeringene må gjøres tett på. |
Jeg legger bildet ned når jeg skal arbeide med større flater, det gir meg bedre kontroll på pigmentstøvet. |
Jeg liker godt å arbeide med flater det passer bra på større formater, dette papiret er 112 x 76 cm. Fingertuppene former og modererer detaljer. |
Jeg veksler mellom å stå ved staffeliet og å jobbe flatt på bordet. |
Jeg liker følelsen av de støvete pigmentene i hendene mine og den langsomme prosessen med å forme lag på lag |
Detaljene former helheten |
Prosessen med å skape dybde og modellere, legge til og trekke fra varer helt til den indre visjonen stemmer med det som er kommer frem på papiret |
Dette blir “JUV #2” og er her nesten ferdig, det er bare noen små justeringer og fikseringen som gjenstår. Inspirasjon for verket; Å følge vannet med øynene der det kaster seg over kanten på den steile fjellsiden, fryktesløst og ustoppelig bærer det mot berget langt der nede, det kjennes godt i magen, selv om føttene er plantet på solid grunn. Tittel: JUV #2 Str: 76 x 112 cm Material: Pastell på papir Her kan du se mine arbeider på Neo Galleri |
Kristin Holm Dybvig tok sin kunstutdannelse ved Tobias School of Art i East Sussex, England. Hun har hatt flere utstillinger i utlandet og blitt publisert i kunst magasiner, i helgen avsluttes hennes første store separatutstilling i Sandnes Kunstforening. “Det er i fargenes rike språk jeg føler sterkest tilhørighet. Det er i dette non-verbale språket jeg finner den ærligste, mest direkte og tydeligste måten å kommunisere på." Medlemskap: BKFR, Bildene Kunstneres Forening Rogaland NBK, Norske Billedkunstnere IAA Europe, Den internasjonale kunstforeningen, Tegnerforbundet | Webside | Instagram | Facebook | |