I atelieret hos billedkunstner Jeannie Ozon Høydal
Atelieret mitt er i driftsbygningen til Myren Gård i Kristiansand. Myren Gård er en lystgård i sveitserstil bygget som landsted for konsul Johan Heinrich Wild i 1856. Jeg arbeider til daglig med maleri, tegning, skulptur og grafikk. Mine motivvalg spenner seg fra det figurative til det nonfigurative, og jeg jobber gjerne med flere parallelle serier. Blant mine inspirasjonskilder er Pop Art, abstrakt ekspresjonisme og Nord-Amerikansk Folk Art |
Fra atelieret har jeg utsikt over den vakre parken med sine eksotiske planter og trær – noen av dem har etter sigende kommet hit med ballastjord i seilskutetida. Parken strekker seg ned til sjøen med bryggen der jeg ofte nyter utsikten utover innseilingen til Kristiansand. |
Inngangen til atelieret mitt |
Vakker park rundt driftsbygningen til Myren Gård |
Arbeidsdagen min begynner med at jeg skrur på varmen i atelieret i låven og slår på kaffetrakteren. Jeg nyter en kopp kaffe mens jeg betrakter arbeidet fra dagen før med friske øyne. |
Her arbeider jeg med et nytt sauemotiv |
Jeg arbeider alltid til musikk. Jeg kan ikke forestille meg arbeidsdagen uten. Musikksmaken min er bred, men jazz og klassisk musikk er de dominerende sjangerne. Jeg blir så oppslukt i skapingen av bildene at jeg ofte må spille samme CD eller Spotify-spilleliste om igjen, siden det er som det slutter like etter at det er begynt. |
"Very horny" - islandsk sau med islandsk genser -akryl på lerret
|
Jeg ble født i Canada og har vært bosatt i Norge siden 1991, de første syv årene i Rogaland. Da jeg kom til Norge ble jeg tidlig fascinert av den levende noråske folketradisjonen, slik dem fremkommer i håndverk som lusekofter, bunader og rosemaling. Min egen identitet ble satt på prøve i møtet med dette noe overveldende Norske. |
"Godt gift" akryl på lerret - 100x100 cm |
Som innvandrer har jeg erfart hvordan det er å stå utenfor flokken. Kanskje som et resultat av disse inntrykkene har sauen – et urnorsk symbol – blitt et hovedmotiv i arbeidet mitt. |
"Vær deg selv" akryl på lerret - 60 x 60 cm |
Sauen er tilstede over alt i det norske landskapet, og er sentral i norsk kulturarv, fra naturalhusholdning til industri og folklore. I tillegg er sauen et symbol for mennesket, kjent fra kulturelle og religiøse tradisjoner. |
"Queen II" Akryl på lerret - 60 x 40 cm |
Gjennom til dels absurde møter mellom sau og menneske, utforsker jeg temaer som flokkmentalitet, tilhørighet, individualisme, sårbarhet, osv. I saueportrettene boltrer jeg meg i norske tradisjoner og serverer et skråblikk på den norske folkesjela gjennom farge, mønster og humor. Flokkdyrene trer frem som individer, og speiler oss mennesker på en måte som til tider vekker overraskende emosjonelle reaksjoner fra betrakteren. |
"Sheep in a heap" Litografi - 30 x 60 cm |
Venstre: "Døl V" Silketrykk - 42,5 x 40 cm Høyre: "Dølen" Litografi - 47 x 41 cm |
Sauemotivene er mine mest kjente motiv, men jeg har arbeidet med flere motivkretser siden jeg ble uteksaminert fra universitetet. En sentral motivserie består av abstrakte fargesterke, rytmiske abstraksjoner basert på ulike arter av lav. Gjennom utforsking av lag, farge, tekstur og linje søker jeg å løfte frem en oversett men viktig og sårbar del av naturen, som på grunn av miljøendringer er mer relevant enn noen gang. Jeg håper å bidra til økt oppmerksomhet omkring miljøet samtidig som jeg skaper noe vakkert. |
Fra serien "Symbiosis" Akryl på lerret |
|
Selv om jeg er utdannet maler først og fremst, har jeg brukt mye tid på utvikle meg som grafiker de siste par tiårene. Det fargeglade og stiliserte uttrykket i enkelte av motivene mine passer godt til teknikker som litografi, tresnitt, linosnitt og silketrykk. Grafikk krever en helt annen tilnærming enn maleriet; her er skisser og planlegging en dyd av nødvendighet, siden prosessen er mer teknisk og krever større grad av kontroll. |
Linosnitt - work in progress |
Her arbeider jeg med de nyeste serigrafier i verkstedet på Myren Gård |
Jeg trives med dette vekselbruket mellom det spontane og det detaljerte og kontrollerte. Det gir meg den variasjonen jeg trenger for å få beholde energien i den utfordrende hverdagen som billedkunstner. |
Flatpakkede saueskulpturer |
Jeg utforsker også de samme motivene i tre dimensjoner. Sauen har blant annet blitt gjengitt som flatpakket skulptur i kryssfinér, både i liten og monumental skala. For tiden utvikler jeg installasjoner basert på laven. Ambisjonen er å skape installasjoner i offentlige rom og få kunsten ut der folk ferdes. |
Hvit saueskulptur i park |
Jeg har også utført en rekke utsmykningsoppdrag, blant annet for Kristiansand kommune og J. B. Ugland Holding. Mitt største arbeid så langt. Et relieffbilde pa 3,2 x 10 meter |
Arbeid med monumental utsmykning |
Viktig med rett utstyr |
Ferdig! Fra avdukingen av utsmykning hos J.B. Ugland i Grimstad |
|
Jeannie Ozon Høydal har utdannelse fra N.S.C.A.D. University, med hovedvekt på maleri. Arbeidene til Ozon Høydal har blitt vist i gallerier, kunstforeninger og museer rundt om i Norge, Danmark og Canada. Hennes arbeider er innkjøpt av flere offentlige og private instanser. Instragram: ozon_hoydal_art Web: ozon-hoydal.com |