I atelieret hos billedkunstner Therese Myran
Jeg jobber vilt og hemningsløst, fritt og utemmet, men med forskerøyne og ingeniørhjerne som underveis i prosessene sørger for at det blir verk som også står i matematisk balanse. |
|
På forhånd og underveis har jeg glimt av innsikt, og små rettesnorer, som å gjenskape en drøm en husker bruddstykker av, men forskeren i meg tilsetter ulike materialer underveis, ingeniøren holder hodet kaldt når blodet bruser for varmt, tida gir meg objektive pauser – og når verket står der, født i en blanding av bevissthet og ubevissthet, er det både noe gjenkjennelig i det og noe som ikke er mitt men noen andres. Og et tidsavtrykk av en unik prosess som aldri kan gjenskapes, slik tid ikke kan hentes tilbake. |
Jeg elsker og jeg hater, jeg matres og jeg flyr – og tenker det er en stor gave at min skapertrang i den andre enden kan berøre andre mennesker i vår kollektive bevissthet, men dog likevel individuelt, til tider ensomt, levde liv. Jeg maler glimt av liv mellom to evigheter. |
De aller beste verkene blir til når frykt og utrygghet er plassert vekk fra orkanens øye; da er elva som renner gjennom meg på sitt klareste og sterkeste, og alt jeg trenger å gjøre er å holde meg i flyt i denne sonen så lenge jeg klarer. Utrygghet og fokus på et ferdig produkt for tidlig i denne fasen gir meg skylapper og holder det autentiske og tilstedeværende tilbake, og igjen står bare bruddstykker av det som skulle vært. Prosess er ekstremt viktig for meg, også i de tilfeller jeg på forhånd har tydelige bilder på hva jeg vil skape. Verkene blir til i en kombinasjon av meg, materie og energi. |
Min motor og min akilles er søskenparet Utålmodighet & Kjedsomhet, og disse to har ført til at mitt atelier bugner over av materialer og medier. Ikke alt brukes samtidig, der er ingeniørens kalde overblikk fin å ha, men i løpet av et solomløp har jeg malt på og skåret i både papir, lerret, tre, pleksiglass og metall, og mediene spenner fra blyant, kull, akvarell, blekk, oljestifter, pastellkritt, akrylmaling, oljemaling og billakk, i tillegg til spesialremedier fra graffitiens verden. Hittil har jeg gjort trykk i form av DGA og silketrykk, men forskeren i meg drømmer om å kunne ta det videre ut mot både tresnitt, lito og liknende, i tillegg til en bohemsk drøm om en hage bestående av egenformede skulpturer. |
Therese Myran, født 1973, bor og arbeider i Trondheim. Hun er utdannet ved Høyskolen i Sør-Trøndelag innenfor matematikk og realfag, i tillegg til litteratur og kunst- og håndverk. Hun har også utdanning som grafisk designer. Hun har ennå ikke rukket å søkt på opptak ved et kunstakademi men håper å huske det kanskje neste år – eller året etter. Teknikkene hun bruker er ubeskrivelig mange, men enn så lenge holder hun seg innenfor billedkunstens rammer. Hun har soloutstilt flere steder nasjonalt og i utland. |
Tore Karlsen
En herlig beskrivelse fra en kvinne og kunstner som stråler av energi! Har kjent ho i noen år nå og ser en kunstner som vil og skal opp og frem! Kanskje blir ho den neste store i de kommende år, – æ trur det! 🤗